Taal verkeerd geprogrammeerd in de hersenen

Gepubliceerd op 24 september 2021 om 16:29

Als beginnende moeder (2012) was ik erg loyaal, deed alles volgens het "boekje". Ik volgde zwangerschapsgym, las boeken over de groei van een baby, schreef elke maand keurig in het groeiboekje en maakte wel honderden foto's.


Ik weet nog heel goed dat mijn oudste zoon voor het eerste "dada" (papa) zei. Ik was ontroerd maar ook verontwaardigd, hoezo "dada"? Ik heb toch al het zware werk gedaan. Je zou als eerst "mama" moeten zeggen. Maar daarentegen zag ik mijn man glunderen van trots. Ach ja, dan maar "dada" en we klapten iedere keer als hij dit soort brabbeltaal uitsprak. De uitspraak "dada" veranderde (vanzelf) in papa, naar mijn inziens ging de taalontwikkeling vanzelf.
Totdat de taalontwikkeling niet vanzelf ging bij onze jongste zoon.

Onze jongste zoon heeft een fonologische stoornis (een kenmerk van TOS). Dit betekent dat de klanksysteem verkeerd is opgeslagen in de hersenen. De enige manier om dit te verhelpen is door het klanksysteem opnieuw te programmeren ofwel het systeem (klank in hersenen) te resetten.

Naast de behandeling die onze zoon bij Kentalis krijgt is het ook belangrijk dat wij thuis blijven oefenen, hij is immers meer tijd thuis dan bij Kentalis. Maar hoe?
Ik had als moeder geen idee. Wat moet ik doen naast de oefeningen die ik kreeg van Kentalis? Hoe moet ik communiceren met mijn zoon? Hoe leer ik hem de juiste klanken aan? Hoe zorg ik dat ik hem niet overvraag in het aanbod van taal en het allerbelangrijkste, hoe zorg ik voor successen waardoor hij niet het gevoel heeft dat hij continu faalt. Kortom hoe kan in mijn zoon helpen bij het herprogrammeren van de taal/spraak.

Tijdens een cursus van Kentalis kreeg ik het boek Praten doe je met z'n tweeën.
Wat een verhelderend boek! Het boek leest makkelijk weg en geeft mooie illustraties van taalontwikkeling weer. Het boek is toe te passen bij kinderen vanaf ongeveer 8 maanden. Het boek geeft handige tips en tools over hoe je communicatie het beste kan toepassen. De voorbeelden die worden gegeven zijn herkenbaar en goed te gebruiken in het dagelijks leven. Naast deze handvaten, tips en tools geeft het boek ook tips wat je niet moet doen als je kind nog niet goed kan praten. Een tip die ik heb toegepast uit het boek Praten doe je met z'n tweeën:

Vermijd correcties als je kind een woord verkeerd uitspreekt
Als kinderen leren praten zijn veel woorden moeilijk om correct uit te spreken. Als je kind een woord verkeerd uitspreekt reageer dan door het woord te herhalen en spreek het dan correct uit. Bijvoorbeeld als je kind naar de fruitschaal wijst en 'naan' zegt, reageer dan door 'banaan' te zeggen (en herhaal het een paar keer). Het is niet nodig te zeggen dat hij het woord niet goed uitspreekt of hem te vragen het te herhalen. Geef hem het gevoel dat hij succes heeft met praten. Hij voelt zich dan aangemoedigd en heeft vertrouwen in de manier waarop hij praat. Het correct leren uitspreken van woorden kost nu eenmaal veel tijd. (Weitzman,2020) 


Deze tip heb ik toegepast. Mijn zoon zei vaak 'pook, in plaats van 'spook'. Ik corrigeerde hem door te zeggen "nee geen pook, maar spook, zeg maar spook". In zijn hoofd zei hij ook spook maar door mijn correctie raakte hij gefrustreerd en boos. Hij ging bepaalde woorden vermijden. Door het boek corrigeer ik mijn zoon niet meer bij foute uitspraken. Wanneer hij een woord verkeerd uitspreekt, spreek ik het woord correct uit en probeer ik dit meerdere malen in korte zinnen te herhalen. Ik zie dat mijn zoon kleine successen behaalt. Inmiddels kan hij diverse woorden goed uitspreken en is hij steeds beter verstaanbaar. 

Herken jij dit? Dan raad ik je het boek Praten doe je met z'n tweeën echt aan. 



Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.