Vanaf groep 3 (ongeveer 6 jaar) leert een kind lezen en schrijven. Voor mijn gevoel gaat het leren lezen en schrijven in vogelvlucht. Ineens begint je kind korte woorden te lezen, van woorden worden het zinnen, van zinnen wordt het alinea's en langzaam worden het hele hoofdstukken. Ook begon hij in groep 3 met schrijven. Sommige letters schreef hij nog in spiegelbeeld waaronder de "s" en de "b". De "b" werd soms een "d" en andersom.
Eind groep 3 scoorde onze zoon een onvoldoende voor het AVI lezen. Hij haalde het niet binnen de tijd, daarnaast werden lange woorden niet vloeiend voorgelezen maar bleef hij deze woorden spellen.
School verwees ons voor de zekerheid door naar de logopedist. Hier werd hij opnieuw getest. Uit de test scoorde hij een voldoende, wel waren er een aantal aandachtspunten op het gebied van lezen. In groep 4 scoorde hij wederom een onvoldoende.
Als ouders maakten wij ons zorgen. Zou onze zoon dyslexie hebben? School gaf aan dat kinderen in aanmerking komen voor een onderzoek als ze drie onvoldoendes halen. In groep 5 haalde hij net een voldoende waardoor hij niet in aanmerking kwam voor het onderzoek.
En nu? Het allerbelangrijkste is veel lezen, heel veel lezen. Kilometers maken zoals de logopedist het noemt. Onze zoon zegt dat hij allergisch is voor lezen, verzint altijd wel een smoes om het lezen uit te stellen en vraagt zich vaak af hoeveel kilometers hij nog moet afleggen. Als ouders blijven we hem stimuleren en proberen we het lezen zo leuk mogelijk te maken. Maar de vraag is hoe?
- Lezen op gekke plekken:
Tijdens de thuisstudie (door corona) kregen de kinderen de opdracht om op gekke plekken te gaan lezen om zo het lezen te stimuleren. Zo heeft onze zoon onder de tafel, op tafel, op de toilet, in de kast, in bad en op de kop proberen te lezen. - Kidsweek:
Sinds 4 weken zijn we lid van 'kidsweek'. Elke donderdagochtend ligt er een kinderkrant op de deurmaat. Ik merk dat hij de actualiteit erg interessant vind, wat gebeurd er allemaal om ons heen. De kosten zijn 10 weken kidsweek voor €10,00. - Koorlezen:
Omdat onze zoon niet snel genoeg leest kregen we de tip om te gaan koorlezen. Dit houdt in dat we samen hardop lezen. Ik lees in een hoog tempo zodat ik hem als het ware meetrek. Met voorlezen wordt spreken, zien en horen aan elkaar gekoppeld. Koorlezen zorgt ervoor dat hij teksten in een steeds hoger tempo kan lezen. Onze zoon gaat bij koorlezen mompelen als hij de tempo niet kan bijhouden, dit is wel een aandachtspunt tijdens het koorlezen. - Theaterlezen:
Omdat onze zoon "allergisch is voor lezen" is het belangrijk om succeservaringen op te doen. Bij theaterlezen nemen twee (of meer) een rol van een personage op zich. We voeren we als het ware een toneelstuk op. Ik merk dat hij dit erg leuk vind. - Luisterboeken:
Onlangs hebben wij het luisterboek 'oma boef' geleend bij de bibliotheek. Daarvoor hebben we een discman aangeschaft (lekker oldschool). Ik merk dat het druk van lezen afneemt op het moment dat hij mee mag lezen in plaats van zelf (hard op) lezen.
Elke donderdagochtend ligt de 'kidsweek' op de deurmat. De ochtend begint met de moppenpagina, hier kan ik echt van genieten! https://www.kidsweek.nl
Een gekke plek verzinnen is best moeilijk. Het allerleukste en moeilijkste was de handstand, van lezen kwam er niet.
Mijn zoon vind theaterlezen erg leuk omdat ieder een rol heeft. Hij weet zijn rol en hierdoor ontstaat er geen discussie over wie wat moet lezen. Kijk voor meer theaterboeken op https://leesletters.nl/Public/Uploads/het-bootje-in-het-slootje.pdf
Reactie plaatsen
Reacties